Blog - Management practic

logo
Bine ai venit pe site-ul „Management-practic” !
[ Te pot ajuta să îți îmbunătățești abilitățile și, astfel, viața ]
Go to content

HOPUL

Management practic
SETH GODIN
 
HOPUL
 
Anunț de la început, ca să nu fiu acuzat de plagiat, că textul este un amestec de fraze din carte și fraze care îmi aparțin. Este foarte probabil să îmi fi scăpat ghilimelele la unele părți din textul autorului dar absolut neintenționat. Punctez intervențiile mele prin text aldin boldit și, uneori, subliniat!!!
 
Am să încep cu sfârșitul cărții. Este o sinteză pe care a făcut-o însuși autorul:
 
Toate succesele sunt la fel. Și toate eșecurile.
 
Avem succes atunci când facem ceva remarcabil.
 
Eșuăm atunci când ne dăm bătuți prea devreme.
 
Avem succes când suntem cei mai buni din lume la ceea ce facem.
 
Eșuăm atunci când suntem distrași din pricina unor sarcini la care nu avem curajul să renunțăm.
 
Din această sinteză rezultă că esența succesului constă în a fi cei mai buni din lume la ceva și a face ceva remarcabil în domeniul în care suntem cei mai buni dar, în același timp, trebuie să stăpânim foarte bine tehnica renunțării: să nu ne dăm bătuți prea devreme (să perseverăm până obținem succesul) și/sau să avem știința renunțării la timpul potrivit la lucrurile care ne distrag de pe calea succesului.
 
Aparent nimic mai simplu! Totuși apar ceva complicații. Autorul ne prezintă trei tipuri de curbe (grafice), fiecare dintre ele ducându-ne în altă direcție.
 
Una a denumit-o Fundătura. Este situația în care pedalezi în gol. Adică orice eforturi ai face, nu progresezi, nu reușești să ieși din zona mediocrității.
 
Alta a denumit-o Prăpastia.  Este curba în care încerci să renunți repetat la ceva ce nu îți face bine (fumatul de exemplu) dar nu reușești să te desprinzi de ceea ce  nu te ajută și până la urmă te prăbușești (faci emfizem pulmonar).
 
Ambele genuri de curbă duc la eșec din cauza faptului că nu reușim să renunțăm la timpul potrivit.
 
A treia curbă este aceea în care, la un moment dat, apare un Hop. În 8 domenii autorul arată care ar fi Hopul:
 
HOPUL PRODUCȚIEI timpul, efortul și costul operațiunilor de creștere a producției creează hopul. Hopul menține numărul produselor finite scăzut și îi protejează pe cei care sunt destul de curajoși încât să-și sporească producția (artiștii de la târgul local nu pot face asta!).
 
HOPUL VÂNZĂRILOR hopul apare când trebuie să angajezi o echipă de vânzări profesionistă și mai numeroasă. În orice domeniu, concurentul care are echipa de vânzări mai mare și mai agresivă are un avantaj mai mare.
 
HOPUL EDUCAȚIEI hopul începe adeseori atunci când este timpul să înveți ceva nou, să te reinventezi sau să-ți reconstruiești abilitățile.
 
HOPUL RISCURILOR să închirieze un sediu mai mare sau să investească în tehnici noi este un risc. Antreprenorii de succes înțeleg diferența dintre a investi pentru a depăși Hopul (o mișcare inteligentă) și a investi în ceva care este de fapt un pariu riscant.
 
HOPUL RELAȚIILOR există oameni și organizații care te pot ajuta mai târziu, însă numai dacă acum investești timp și efort pentru a lucra cu ei, deși nu e tocmai ușor pentru tine să o faci (Hopul). Relațiile pe care le construiești când este dificil să o faci dau roade mai târziu!
 
HOPUL CONCEPTUAL ai ajuns atât de departe utilizând un set de presupoziții. Abandonarea acestora și adoptarea unui set nou, mai mare, de presupoziții ar putea fi exact lucrul de care ai nevoie pentru a trece la nivelul următor eroi care au reinventat instituții și domenii.
 
HOPUL EGOULUI să renunți la control și să te bazezi pe organizație îți oferă un avantaj. Majoritatea oamenilor nu pot face acest lucru, nu pot renunța la control sau la a fi în centrul atenției (Hop).
 
HOPUL DISTRIBUȚIEI să distribui pe canale mai greu accesibile (ceea ce îți oferă raritate) de exemplu să vinzi print-o rețea de magazine și nu pe internet (intri mai greu dar ai acces la vânzări de volum).
 
Introduc un Hop care, deși se regăsește în fiecare din cele de mai sus și în altele, consider că este util să îl menționez separat:
 
HOPUL EMOȚIONAL-RAȚIONAL (INTUITIV) de cele mai multe ori suntem puși în situația de a lua decizii pe baza alegerii unei variante din mai multe, stabilite rațional, prin calcule, pe baza diferitelor criterii de optim adoptate de către fiecare decident. Se întâmplă adesea ca această alegere rațională să fie extrem de dificilă din varii motive. Atunci intervine Hopul: insistăm să analizăm în continuare avantajele și dezavantajele fiecărei variante, ajustăm criteriile etc. până decidem în sfârșit în favoarea unui avantaj la mustață” sau renunțăm la șirul nesfârșit de analize și indecizii și ne bazăm pe intuiție, punând degetul, aparent la nimereală, pe varianta care, din nou aparent, fără nicio perspectivă, are mari șanse să se dovedească câștigătoare.
 
Din exemplele de mai sus de Hopuri în diferite domenii ne putem face o imagine cam despre ce este vorba: un Hop este o situație (a ta să înveți ceva nou, să îți creezi relații, să renunți la control, să abandonezi un set de presupoziții, o intuiție,  sau a mediului costuri de producție, mărimea echipei de vânzări, înfruntarea riscurilor, alegerea canalelor de distribuție) pe care dacă reușești să o depășești, te va propulsa către succes, indiferent ce înseamnă acesta.
 
Mecanismul este remarcabil de simplu: ori devii cel mai bun din lume ori renunți. Astfel se ridică două posibilități când ajungi în fața Hopului: îți asumi riscurile și devii cel mai bun din lume sau renunți.
 
În ceea ce privește renunțarea autorul ne sfătuiește, și cred că parțial are dreptate, să anticipăm dacă putem ajunge cei mai buni din lume în domeniul în care ne implicăm și dacă estimăm că nu, nici să nu ne apucăm de treabă în acea zonă, să ne canalizăm energiile și resursele în zona în care avem șanse să devenim cei mai buni din lume.
 
Această teorie am mai auzit-o cu ceva vreme în urmă la un training sau la un bootcamp nu mai știu pe ce temă. Trebuie să recunosc că m-a demoralizat conceptul. Hai să fim serioși: câți dintre noi au șansa/posibilitatea să ajungă cei mai buni din lume? Totuși, Seth Godin ne mai dă o șansă fiecăruia dintre noi nuanțând conceptul lume: nu este vorba despre întreaga Lume ci despre Lumea în care ne „învârtim, respectiv domeniul, arealul, Lumea la care persoana care îl caută pe cel mai bun din lume are acces în conformitate cu criteriile de selecție pe care le impune: calitate, costuri, disponibilitate, distanță etc. Ei, așa mai venim de acasă!
 
Seth Godin dă și explicația pentru care cel mai bun din lume (în sensul descris mai sus) câștigă și cel mai bine. Conform Legii lui Zipf cel mai bun câștigă dublu decât al doilea, de trei ori mai mult decât al trei-lea și de 100 de ori mai mult decât al 100-lea. De ce se întâmplă asta? Din cauza rarității. Lucrurile foarte rare sunt și foarte valoroase. Raritatea creează valoare. Cei mai bune din lume sunt foarte rari și deci sunt foarte valoroși. Cum se întâmplă asta? Astfel:
 
1.       Oamenii nu au mult timp și nu sunt dispuși să-și asume multe riscuri. Când timpul este limitat sau oportunitățile de a experimenta sunt puține, ne restrângem intenționat alegerile la cele mai bune. Toată lumea face asta. Drept rezultat recompensele pentru primul loc sunt enorme.
 
2.       Raritatea conferă valoare pozițiilor din vârf. Raritatea provine din obstacolele pe care piețele și societatea noastră le ridică. Din faptul că majoritatea concurenților renunță cu mult înainte de a crea ceva ca să ajungă în vârf. Sistemul depinde de acest lucru, afirmă autorul, și astfel se creează sistemul ierarhic care domină de ceva milenii (vezi și articolul Teoria celor 4+1 piramide unde dau o explicație asupra modului în care s-au format și cum cred că vor evolua ierarhiile).
 
Ce ne mai spune Seth despre Hopuri:
 
-          Oamenii care sunt cei mai buni din lume SE SPECIALIZEAZĂ ÎN AȘA FEL ÎNCÂT SĂ FIE CEI MAI BUNI LA ÎNTREBĂRILE FĂRĂ RĂSPUNS
 
-          OAMENII DE SUCCES NU AȘTEAPTĂ SĂ TREACĂ HOPURILE ȘI LE ÎNFRUNTĂ
 
-          DIVERSIFICAREA este considerată de oamenii conștiincioși și motivați lucrul corect de făcut. Cine știe? Activitatea nouă ar putea fi cea ideală (putem vorbi aici fie despre găsirea elementului promovată de Sir Ken Robinson, sau găsirea punctelor forte promovată de Clifton de la  Gallup sau starea de flux a lui Mihaly Csikszentmihalyi).  Și totuși, succesul real este obținut de către cei care urmează obsesiv un singur țel. Concentrarea care te ajută să depășești hopul este răsplătită de o piață care îl ajută pe cel mai bun din lume
 
-          Aceste Hopuri apar în locurile în care există posibilitatea ca organizațiile și indivizii să renunțe. Dacă știi că aceste Hopuri există (DACĂ!!!), POȚI ALEGE (DIN TIMP) SĂ FACI ORICE TREBUIE SĂ FACI, CA SĂ DEPĂȘEȘTI Hopul, știind că va fi dificil, sau poți să te dai bătut, înainte să ajungi acolo. Totuși nu merită să renunți în timpul Hopului
 
-          Obiceiul fiecărui concurent: să creeze un Hop atât de lung și de adânc, încât competiția în formare să nu îl poată ajunge AVANTAJ COMPETITIV!!! Microsoft, Apple, Google, avocații, farmaciștii etc. creează Hopuri de breaslă pentru a îmbunătăți viața tuturor celor care îl depășesc
 
-          CONCLUZIE: în fața unui Hop ai trei opțiuni:
 
o   Să renunți
 
o   Să continui în mediocritate care pare calea sigură, calea minimei rezistențe dar este tot o formă de renunțare
 
o   Să fii excepțional trecând Hopul, nu sărind de la o variantă la alta căutând succese rapide (renunțări succesive) ci perfecționând, crescând clientela puțin câte puțin, până la atingerea unei mase critice! Trebuie să renunți la un produs, la o caracteristică la un design dar NU trebuie să renunți la o piață la o strategie sau la o nișă. Nu te îndrăgosti de o tactică și nu o apăra pentru totdeauna. În schimb decide-te dacă vrei să rămâi pe o piață sau nu. Dacă da, depășește Hopul. Piața vrea să vadă că stărui, să transmiți impresia că ești serios, puternic, acceptat, sigur
 
-          ADAPTAREA este ceea ce fac oamenii când încearcă să reziste dar nu conduce niciodată la performanțe excepționale. Este mai bine să renunți decât să te adaptezi
 
-          MÂNDRIA inamicul celui care renunță în mod inteligent dacă nu renunți din mândrie (și nu din cauza unui hop) este o mare greșeală. Rănile din mândrie se vindecă repede
 
O „șmecherie pe care ni-o dezvăluie Seth Godin despre calea prin care putem ajunge cei mai buni din lume este să avem o gândire de superstar: alegi o cale care știi că are un Hop și CREZI că poți să îl depășești și ceilalți nu pot. O problemă: acest CREZI că îl poți depăși; ca să crezi că poți depăși Hopul trebuie să cunoști foarte bine domeniul, să anticipezi cât mai exact problemele legate de hop și să te cunoști foarte bine pe tine și resursele de care dispui (interne și externe) autocunoaștere despre care vom discuta pe larg în alte articole și, mai ales, capacitatea de a face față schimbărilor pentru-că totul este azi plin de neprevăzut. Pe lângă alegerea drumului cu hop trebuie să mai faci ceva: să renunți la toate Fundăturile prin care te chinui acum să treci. Trebuie să renunți la proiectele, investițiile și inițiativele care nu îți oferă oportunități.
 
Până la urmă această teorie a Hopului este de fapt o teorie a renunțării: să știi dacă să renunți sau nu și dacă da, atunci să știi când să o faci! Legat de asta primim de la Seth următoarele învățături:
 
-          CEL MAI MARE OBSTACOL CARE NE ÎMPIEDICĂ SĂ ATINGEM SUCCESUL ÎN VIAȚĂ ESTE INCAPACITATEA NOASTRĂ DE A RENUNȚA LA TIMP CÂND ÎNFRUNTĂM ACESTE CURBE (Fundătura și Prăpastia)
 
-          Nu merită să renunți în timpul Hopului. Lucrul stupid de făcut este să te apuci, să încerci din răsputeri, să pierzi o mulțime de timp și de bani și să renunți exact când ajungi la jumătatea Hopului (cea mai comună alegere).
 
-          Aceste Hopuri apar în locurile în care există posibilitatea ca organizațiile și indivizii să renunțe. Dacă știi că aceste Hopuri există (DACĂ!!!), POȚI ALEGE (DIN TIMP) SĂ FACI ORICE TREBUIE SĂ FACI, CA SĂ DEPĂȘEȘTI Hopul, știind că va fi dificil, sau poți să te dai bătut, înainte să ajungi acolo.
 
-          RENUNȚAREA LA LUCRURILE LA CARE EȘTI MEDIOCRU SAU, ȘI MAI BINE, RENUNȚAREA ATUNCI CÂND EȘTI ÎNTR-O FUNDĂTURĂ TE ELIBEREAZĂ ȘI ÎȚI OFERĂ POSIBILITATEA DE A DEVENI OBSEDAT (de a te concentra pe) HOPURILE CARE CONTEAZĂ!!!
 
-          NU RENUNȚA NICIODATĂ LA LUCRURILE CARE AU UN POTENȚIAL MAJOR PE TERMEN LUNG DOAR PENTRU CĂ NU FACI FAȚĂ STRESULUI PE MOMENT
 
-          OPUSUL RENUNȚĂRII nu este pierderea vremii ci să te rededici unui alt proiect, o nouă strategie mai puternică, creată astfel încât problema să poată fi eliminată
 
-          Majoritatea oamenilor renunță. A renunța poate fi o strategie extraordinară sau poate fi cel mai greșit lucru pe care să-l faci. Nu poți face totul, în special dacă vrei să fii cel mai bun din lume. Cel mai greșit lucru pe care l-ai învățat ar putea fi acesta: secretul succesului este să te pricepi la toate. Cât de des cauți pe cineva care se pricepe destul de bine la lucruri care pe tine nu te interesează? De câte ori ai nevoie, dar pe piața liberă noi plătim excelența. Când nu te pricepi la ceva de care ai nevoie apelezi la cel care se pricepe și, de regulă, îl alegi pe cel mai bun deoarece o vorbă spune sunt prea sărac să îmi cumpăr un lucru ieftin (care costă puțin dar te ține la fel de puțin). Deci alegem calitatea dar asta costă. Excelența costă.
 
-          7 motive pentru care ai putea eșua în a fi cel mai bun din lume pentru că RENUNȚI:
 
1.       Nu mai ai timp
 
2.       Nu mai ai bani
 
3.       Te sperii
 
4.       Nu tratezi proiectul cu seriozitate
 
5.       Îți pierzi interesul sau entuziasmul sau te resemnezi să rămâi mediocru
 
6.       Te concentrezi asupra obiectivului imediat și ignori ce se întâmplă pe termen lung (și renunți atunci când obiectivul pe termen scurt devine prea dificil - aici este o altă poveste pornești de la viziune care este tocmai călătoria cu Hopul pe care o anticipezi, apoi stabilești obiectivul pe termen lung, îl spargi în obiective pe termene scurte și medii, tactici etc.;)
 
7.       Alegi domeniul greșit în care să devii cel mai bun din lume (deoarece nu ai talentul necesar (Gallup, autocunoaștere de aici plecăm!) cu acesta ar trebui început inversată ordinea!
 
Seth Godin ne oferă și calea de a obține ceea ce ne dorim. Sunt doi pași:
 
1.       Să înțelegi diversele tipuri de situații care te pot face să renunți sau care ar trebui să te convingă să renunți (aveți mai sus exemple!)
 
2.       Să răspunzi la trei întrebări:
 
a.       Am intrat în panică? Să renunți când ești panicat poate fi periculos și costisitor. Decizia de a renunța este luată adeseori sub presiunea momentului, însă acesta este cel mai inadecvat punct pentru a lua o astfel de decizie critică. Când traversăm un hop fără o busolă sau plan cel mai ușor lucru de făcut este să renunțăm dar e cel mai puțin probabil lucru care să ne conducă la succes.
 
b.       Pe cine încerc să influențez? A influența o persoană și a influența o organizație sunt lucruri diferite pentru că se comportă diferit (COMPORTAMENTUL DE CUMPĂRARE!). Influențarea unei persoane e ca trecerea unui zid: dacă nu îl treci de la început devine din ce în ce mai greu, influențarea unei organizații (piețe) este ca escaladarea unui munte urcarea devine mai ușoară cu cât urci mai sus deoarece oamenii din piață vorbesc unii cu alții și se influențează unii pe alții. ÎN CE PIAȚĂ MĂ AFLU? (Moghioroș ar răspunde unii!!!)
 
c.       Ce fel de progres măsurabil obțin? ALEGEREA SĂ REZIȘTI CÂND NU ÎNREGISTREZI NICIUN PROGRES, ESTE O RISIPĂ. Progresul măsurabil trebuie să fie mai mult decât un slogan! Dar atenție la ce și cum măsori!
 
În încheiere, așa cum am învățat la un curs de publik speaking că este bine, am transpus titlul HOPUL într-un acronim sugestiv și ușor de reținut. Vezi pe vlogul www.creativzidezi.ro semnificația literelor din acronim și câteva schițe care ajută la înțelegerea acestui concept !
 
ÎNTREBAREA MEA PENTRU TINE: RENUNȚI SAU NU?




No comments

Back to content